Potrebujete nasvet? 041 213 378 Pon.–Pet.: 08.00–13.00
0
Košarica
Prva stran Mamin blog Montessori za starost otrok od 1,5 do 3 let: vključevanje v praktično življenje in vljudnostne lekcije

Montessori za starost otrok od 1,5 do 3 let: vključevanje v praktično življenje in vljudnostne lekcije

Nasveti pri izbiri iger in igrač 2. jul. 2023 5 minut
Tereza Kotilová
M-O-N-T-E-S-S-O-R-I. Nekdo, ki se še nikoli ni srečal s tem izrazom, morda najprej pomisli, da gre za neko novo vzgojno metodo ali smer, kar je pravzaprav res. Vendar pa gre predvsem za podporo naravnemu razvoju otroka v določenih življenjskih obdobjih. Pridružite se nam, da bi izvedeli več o načelih montessori in zbrali nasvete o pripomočkih, dejavnostih in organizaciji doma za različne starosti. Tretji del se osredotoča na otroke od 1,5 leta do 3 let, ko se otroci vse bolj vključujejo v praktično življenje in pridejo na vrsto učne ure lepega obnašanja.

Montessori za starost otrok od 1,5 do 3 let

Montessori 1,5–3 let

V tej starosti otroci pogosto vstopijo v neko vrsto skupnosti drugih otrok. Po konceptu Montessori najprej v delavnice s starši, s približevanjem tretjega leta pa samostojno v vrtec. Doma se nato običajno odvija "praktično življenje", ko se otrok želi vključiti v dejavnosti, ki jih vidi pri starših, vendar tega še ne more storiti v tolikšni meri. Še vedno torej velja, da je treba otroka pripraviti na samopostrežno gospodinjstvo, da bo to lahko čim bolje opravljal. Kako to doseči? Pojdite skozi stanovanje in v različne kotičke dodajte stvari, ki bodo otroku pomagale pri samostojnosti. Otroku omogočite, da sodeluje pri pripravi obrokov, si sam nalije pijačo, odvrže/razvrže smeti in umazano perilo, skrbi za rastline ali domače živali, si sam izbere oblačila in obutev itd.

Vsako gospodinjstvo ima nekoliko drugačno rutino, zato vedno pomislite, kako lahko malčka vključite v svoje redne dejavnosti, da se bo lahko najbolje znašel samostojno.

Ne pozabite, da morajo vse dejavnosti, ki jih pripravite za svojega otroka, najprej vključevati 1 stvar, postopoma pa največ 5 stvari, ki jih lahko opravi sam. Na primer, skrb za 1 rožo, olupiti 1 jajce, izbrati 1 od 2 majic, pospraviti 5 kock.

Še vedno velja "manj je včasih več" in poskušajte to upoštevati vedno in povsod. Takoj ko je treba pospraviti ali razvrstiti preveč, otrokovi možgani to ovrednotijo tako, da tega ne zmore in bodisi opusti dejavnost, naredi nepotreben nered bodisi začne jokati oz. se jeziti. Vzemimo za primer barvice – ne potrebujete 120 odtenkov barvic, temveč le 5 osnovnih barv, vsako v svojem predalčku, označenem s to barvo, tako da jih otrok lahko celo pospravi nazaj, kamor spadajo.

Morda se vam zdi, da otrok pri tej starosti zmore več. Da, lahko, če želi. Vendar se je treba zavedati, da otrok vedno opravlja dejavnost zato, da se pri njej dobro počuti, in ne zaradi rezultata. Na primer, vedno znova polira ogledalo, ker v tem uživa, ne zanima ga, da je ogledalo zaradi tega že čisto ali dejansko bolj umazano, ampak uživa v dejavnosti. Ali pa želi olupiti jajce, vendar ga potem ne želi pojesti, ker si tega ne želi, ali pa mu to sploh ni všeč, ampak samo uživa v dejavnosti lupljenja jajca. Pomembno si je zapomniti, da je povsem v redu, če to počnete na tak način.

Počasi, a zanesljivo prihajajo "vljudnostne lekcije", ko je treba biti pozoren na to, kako komuniciram s svojim otrokom, kaj mu govorim, kakšen vzor sem mu, kako smo kot družina enotni pri vzgoji. Na enak način otroka naučimo navad, kot so: vedno se ustaviti na prehodu za pešce, pozdraviti in se posloviti itd. Pri teh vljudnostnih lekcijah otroku vedno dajemo zgled in ga tako učimo navade. Če otrok ne sodeluje, to ni pomembno, ne grajamo ga, kvečjemu mu razložimo, zakaj to počnemo in zakaj je to vljudno, ter počakamo, da se postopoma pridruži.

Pravljice? Da ali ne?

V tej starosti se pravljice pogosto pojavljajo pred spanjem ali ob drugih priložnostih. Nekaterim otrokom je ta dejavnost všeč že od zgodnjega otroštva, drugim pa postane všeč pri tej starosti. Vendar pa klasične pravljice ne ustrezajo konceptu montessori, saj so preveč abstraktne, pogosto vsebujejo izmišljene like, namišljene situacije, nerealne predmete, brutalno vedenje itd. Otroka, mlajšega od treh let, je treba zasidrati v resničnosti.

Priporočljivo je pripovedovati resnične zgodbe, na primer govoriti o tem, kakšen je bil dan, kaj vam je bilo najbolj všeč in kaj ne. Če boste šli na počitnice, lahko poveste, kaj boste počeli, kakšne izlete načrtujete, kam boste šli, kaj boste videli, kje boste kosili, kje boste bivali. Idej je ogromno. Pomembno je, da se držite pri tleh in si ne izmišljujete neresničnega.

Za knjige izberite tiste, v katerih se živali obnašajo kot živali in se ne pogovarjajo z ljudmi. Knjige brez nadnaravnih pojavov in bitij. Samo čim več resničnih zgodb iz življenja. 

Namigi za dejavnosti in igrače 

Še naprej razvijamo fino motoriko, najpogosteje z vstavljanjem predmetov v luknje, premikanjem različno težkih in oblikovanih predmetov s pinceto, nizanjem, vijačenjem, odklepanjem in zaklepanjem, prepoznavanjem na otip, razvrščanjem/razvrščanjem/primerjanjem po barvi/velikosti/vrsti in drugimi starosti primernimi značilnostmi. 

Pri tej starosti priporočamo priljubljeno igro Dotakni se in najdi. Gre za zabavno didaktično igro, ki otrokom pomaga razvijati občutek za dotik in domišljijo. Leseni predmeti so skriti v vrečki iz blaga, ki je postavljena v vedro. Otrokova naloga je, da vanjo vstavi roko in z dotikom opiše predmet, ki ga drži. Z višjo starostjo ima otrok pred seboj položene slikovne kartice in v vrečki poišče tisto, ki jo je izbral z dotikom.  

Vas zanima tema Montessori in naši nasveti za razvojno obdobje otrok do 3. leta starosti? Spremljajte nasvete Montessori za otroke od 3. do 6. leta starosti, ki bodo kmalu na voljo.

Če želite za svojega otroka izbrati razvojne igre in igrače, ki spoštujejo otrokovo osebnost, izberite iz naše ponudbe iger in igrač Montessori.

Zahvaljujemo se naši vodnici montessori Petri Jirkovski za dragocene nasvete in strokovno spremljanje tega članka.

Spletna trgovina
Deli
Tereza Kotilová Za vas pišem navdihujoče članke na Agatinem blogu. Članki, ki vam bodo pomagali pri izbiri iger, igrač in pripomočkov za vaše otroke. Z velikim veseljem osebno preizkušam nekatere igrače iz Agatinega sveta v praksi pod strokovnim nadzorom svoje hčerke Rozalije.