Montessori za otroke v starosti 3–6 let: Vzpostavljanje reda in ostrenje čutov
Montessori 3–6 let
Pri tej starosti otrok običajno že obiskuje neko vrsto vrtca. Če je to montessori vrtec, se glavne dejavnosti Montessori preselijo tja. Doma pa se že odvija predvsem "praktično življenje", pri čemer se otrok vedno bolj vključuje v dejavnosti, ki jih vidi pri starših. Še vedno torej velja, da poskušamo otroka pripraviti na samopostrežno gospodinjstvo, da bi lahko bil čim bolj samostojen. Kako to doseči? Ponovno pojdite skozi stanovanje in v različne kotičke dodajte stvari, ki bodo otroku pomagale, da bo tudi pri tej starosti samostojen. Otroku omogočite, da bolj sodeluje pri pripravi obrokov, si sam naliva pijačo, meče/razvršča smeti in umazano perilo, skrbi za rastline ali hišne ljubljenčke, si sam izbira oblačila ali čevlje itd. Pripomnimo, da otroka učimo opravljati dejavnosti, ki so tudi za nas običajne v resničnem življenju. Ne ustvarjamo okolja za dejavnosti, ki so nam oddaljene in neprijetne.
To je še vedno obdobje dinamičnega razvoja celotne osebnosti (do približno dopolnjenega 6. leta starosti), ko je aktiven skrkajoči um. To pomeni, da otrok vsrkava vse okoli sebe kot goba, zelo zlahka in brez večjega napora. Otrok še vedno prehaja skozi čutne oz. senzorične faze, v katerih se bolje nauči določenih dejavnosti. Pri vsakem otroku je to učenje zelo individualno, a da bi čim bolj izkoristil svoj potencial, potrebuje pripravljeno okolje, v katerem se lahko svobodno in varno giblje.
Otroku skušamo predstaviti resnični svet takšen, kakršen je. Otrok vsrkava vse iz svoje okolice in živi tukaj in zdaj. Cilj je prilagajanje naši kulturi, nekakšno oblikovanje človeka. Prizadevamo si, da bi bil otrok vse manj odvisen od nas, staršev, psihično in fizično, da bi bil samozavesten, da bi znal sam poskrbeti zase pri osnovnih dejavnostih. Kar, kot opozarjamo, gre dobro le v dovolj pripravljenem okolju in tudi takrat, ko smo starši otroku za zgled. V tej starosti gre zaenkrat predvsem za telesni zgled, šele pozneje (od približno dopolnjenega 6. leta dalje) pa za psihološki zgled.
Vzpostavljanje reda, ostrenje čutov in osredotočanje na natančnost
V starosti od 3 do 6 let se močno razvije potreba po redu, prostem gibanju, ostrenju vseh čutov, jeziku, čustvih, čutu za glasbo, branju, pisanju, orientaciji v prostoru, socialnih veščinah in matematičnih predstavah. Vsak otrok seveda razvija nekaj drugega od zgoraj navedenega; ni nujno, da razvije vse naenkrat. Vendar se pri tem, kar želi razviti, vedno bolj osredotoča na natančnejši rezultat.
To je tako imenovana faza izpopolnjevanja, ko otrok že obvlada veliko stvari, zdaj pa jih želi narediti natančno. Tipičen primer je, da otroci želijo hoditi po zidovju, robnikih itd. in strašno pomembno je, da jim pri teh dejavnostih damo čas in prostor, da to izpopolnijo. Natančnost lahko z otroki dobro vadimo z vlivanjem tekočine v kozarec, nizanjem vrvic, nitkanjem, natančnim nameščanjem v določene luknje ali označena mesta itd.
Čuti se ostrijo in zelo se izboljša razlikovanje barv, tekstur, temperature materiala, velikosti, dolžine itd.
V okviru pristopa montessori je vedno priporočljivo izbrati pripomočke in igrače, ki so idealno osredotočene na eno razvojno stvar – samo razvrščanje po velikosti ali samo prepoznavanje barv itd.
Otroci pri svojih dejavnostih potrebujejo red, saj red in ponavljanje prinašata varnost in zaščito. Ko se otrok počuti varnega, se lahko uči novih stvari. Gre za vsakodnevne rituale, ki otrokom pomagajo pri časovni orientaciji – na primer jutranje dejavnosti vedno potekajo po istem vzorcu. Pomaga tudi otrokom, ki so zelo uporniški, saj jih ob doživetem obredu ne preplavijo drugi občutki in možnosti. Tako lažje gredo ven/ v vrtec, pospravijo mizo in zaspijo. Tudi v tem primeru je pomembno, da so dejavnosti prilagojene otroku, da jih lahko obvladuje, da so vedno enake in da so starši prilagojeni otrokovemu tempu (hitrejši ko je otrok, počasnejši naj bodo zavestno starši).
Vrstni red velja tudi za matematiko, ki otroke pri tej starosti pogosto začne zanimati. Začnejo šteti in ugotavljajo, da imajo dve barvici, enega sorojenca, tri mačke itd.
Na vljudnostne fraze ne pozabimo, ko smo kot starši v vlogi vzornika. Otroka naučimo, kako se zahvaliti, prositi za pomoč, pozdraviti, tako da to vadimo, otrok pa se uči od nas in nam sledi. Otroka ne opominjamo, kadar je ravno pozabil "kako se reče", temveč mu dajemo zgled in počakamo, da se nam pridruži.
Če se otrok želi spoprijeti z neko situacijo v skupini, vendar še nima veščin ali je sramežljiv, gremo z njim in govorimo kot da bi govorili namesto njega. Tako se bo otrok naravno naučil, kako ravnati v taki situaciji, in nekega dne boste preprosto šli z njim in bo govoril sam.
Na splošno velja, da mora starš z otrokom ravnati tiho, mirno, počasi in diskretno. To, da imamo divjega otroka, še ne pomeni, da si otrok sam tega želi in potrebuje, le drugega načina še ne pozna.
Pozor! Otrok pri tej starosti se vsega uči s čutili in z rokami, ni sposoben abstraktnega razmišljanja. Sprejemanje izkušenj iz naših besed je veščina, ki se oblikuje veliko pozneje (med 6. in 9. letom in pozneje). Ko otroka nečesa učimo, mu počasi pokažemo, kako naj to naredi, nato pa se z njim pogovarjamo, ne oboje hkrati.
Otroku dovolimo, da o stvareh odloča le, kadar je to sorazmerno z njegovo starostjo, in še to le med dvema možnostma. Otroku ne dovolimo, da bi odločal o stvareh, za katere bi morali biti odgovorni mi. Ali bo oblekel belo ali črno srajco – DA. Kam gremo ob koncu tedna – NE.
Namigi za dejavnosti in igrače
Fino in grobo motoriko še naprej razvijamo tako, da se osredotočamo na natančnost in eno dejavnost naenkrat. V pomoč bodo orodja in igrače, ki se osredotočajo na vstavljanje predmetov v luknje, premikanje predmetov različnih tež in oblik s pinceto, nizanje, vtikanje, vijačenje, odklepanje in zaklepanje, taktilno prepoznavanje, prepoznavanje dolžin, razvrščanje/uvrščanje/razporejanje/ravnanje/prilagajanje po barvah/velikosti/oblikah/vrsteh/vrtah in drugih značilnostih, primernih otrokovi starosti.
- Samooskrba – postiljanje postelje, oblačenje, higiena, priprava preprostega prigrizka.
- Skrb za okolje – pomivanje posode, brisanje mize, loščenje ogledala, pometanje, brisanje, likanje, obešanje perila, skrb za rastline (zalivanje, trganje starih listov, presajanje, brisanje, sajenje, aranžiranje v vazo).
- Dejavnosti na prostem – priprava nahrbtnika za na prosto, vrtnarjenje, pranje kolesa ali poganjalčka.
Vas zanima tematika montessori in naši namigi za razvojno obdobje otrok 3-6 let? Spremljajte nas in kmalu se lahko veselite naših namigov montessori za otroke od 6 do 9 let.
Če želite za svojega otroka izbrati razvojne igre in igrače, ki spoštujejo otrokovo osebnost, si oglejte našo ponudbo iger in igrač montessori.
Najlepša hvala naši montessori vodnici Petri Jirkovski za dragocene nasvete in strokovno spremljanje tega članka.