Alternativne šole (2/2): Daltonska šola in Jenski načrt
Daltonska šola
Pri Daltonovem načrtu se učenci z učitelji dogovorijo o urniku dela za določeno obdobje. Nato delajo samostojno ali v skupinah. Učenci lahko v krajšem ali celo daljšem času usvojijo učni načrt za eno leto. Učenci se sami odločajo o tempu dela. Po daltonski terminologiji je "odgovorno svoboden".
Kaj je daltonska naloga in daltonski blok?
Daltonska naloga je projekt, ki ga je treba dokončati do določenega roka. V vrtcu otroci na teden izpolnijo več tematskih delovnih listov. Starejši otroci pa delajo z enciklopedijami, računalniškimi programi in drugimi viri, iz katerih učenci obdelujejo informacije.
Daltonski blok je kot učna ura, med katero otroci delajo naloge. Ta blok traja dve šolski uri, poleg nalog v tem času učenci utrjujejo snov in pišejo referate. Daltonske naloge so sestavljene iz obveznih in izbirnih dejavnosti.
Značilnosti daltonskega načrta:
- Ko je naloga določena, učitelj z učencem pregleda celotno nalogo.
- Učenec z učiteljevo pomočjo pripravi urnik dela.
- Učenci z urnikom spoznajo tudi datum in obliko preverjanja obravnavane snovi.
- Ustvarjalno delo v lastnem tempu.
- Otrokova pasivnost izgine.
- Prostor za počitek in dodatno delo.
- Sprostitev ozračja celotne učne ure.
Jenska šola
Jenska šola je kot nekakšna skupnost z družinskim vzdušjem. Ustvarja naravno in spodbudno okolje za svoboden razvoj.
Podobno kot Daltonski načrt lahko šole in posamezni učitelji prilagodijo Jenski načrt svojemu načinu poučevanja. Razredi so heterogeni po sestavi, kar pomeni, da so v istem razredu otroci različnih starosti. Sistem tako spodbuja skupinsko delo, pri katerem si učenci različnih starosti ter z različnim znanjem in spretnostmi medsebojno pomagajo. Študenti se specializirajo z izbirnimi predmeti.
Jenski načrt združuje štiri oblike izobraževanja: pogovor, delo, igro in praznovanje. Ob prihodu v šolo se dan vedno začne s pogovorom v krogu. Tako lahko učenci poslušajo in sporočajo svoja čustva. Hkrati se učenci naučijo, kakšen je načrt za tekoči teden. Pogovor se nato preseli v delo v majhnih skupinah. Prosti čas, vključno z odmori, je zapolnjen z igrami. Tedenski načrt se nato zaključi s praznovanjem in začne se nov tedenski načrt.
Jenske učilnice niso videti kot običajne učilnice, ampak bolj kot vrtec. Prilagojene so dejavnostim v majhnih skupinah in prostemu gibanju v prostoru.