Alternativne šole (1/2): waldorfska in montessori
Waldorfska šola
Cilj waldorfske pedagogike je celostna vzgoja in razvoj otrokovih intelektualnih sposobnosti, praktičnih in ročnih spretnosti ter umetniških talentov. Ta vrsta poučevanja obstaja za predšolske otroke, učence osnovne šole ter srednješolce.
Vir: https://www.ourkids.netKako poteka učenje na waldorfski šoli?
"Osnovni predmeti", ki vključujejo na primer slovenski jezik, matematiko, naravoslovje itd., se poučujejo v časovnih sklopih, ki trajajo določeno obdobje (epoho). Vsako obdobje traja približno 3–4 tedne, tako da se lahko učenci v tem času v celoti posvetijo poučevanju le enega predmeta. Tako jih ne moti vzporedno poučevanje drugih predmetov.
Sami bloki trajajo približno dve uri in vključujejo pozdrav, glasbeno komponento, organizacijske dejavnosti, vaje/ponovitev, ritmično-gibalne dele, novo gradivo in zapisovanje bistvenih stvari. Točno po tem vrstnem redu potekajo posamezni bloki. V primerjavi z rednim poukom se tako glasbeni, ritmični in umetniški potencial uporablja tudi pri eksaktnih predmetih.
Vir: http://www.ecolesteinertoulouse.orgKatere so druge značilne lastnosti waldorfske šole?
- zgodnje poučevanje tujih jezikov
- počasnejše učenje branja in pisanja
- poudarek na umetniških predmetih
- poudarek na delovnih in obrtnih dejavnostih
- posebni učni predmeti
- teme za posamezne razrede
- odnos učitelj-učenec-razred
- poudarek na praznovanju praznikov
- učenje z izkušnjami, pomnjenje z ritmom
Šola montessori
Pri tej alternativni metodi poučevanja je tudi velik poudarek na otrokovi osebnosti in ustvarjalnosti. Načelo te metode poučevanja je, da je treba najprej in predvsem spoštovati otrokovo osebnost, učitelja pa razumeti kot enakovrednega partnerja (ne kot avtoriteto) in vodnika. Poučevanje po načelih italijanske vzgojiteljice Marije Montessori je v nasprotju z waldorfsko šolo mogoče le v vrtcih in osnovnih šolah. V srednji šoli se ni mogoče izobraževati po metodah montessori.
Kakšen je razred montessori?
V učilnici montessori je prostor razporejen po kotih. V razredu ni ne mize ne stola, torej ničesar, kar bi ustvarjalo optično oviro med učiteljem in otrokom. Pri pouku otroci in učitelji vedno uporabljajo tako imenovane pripomočke montessori, ki so tipične igrače in predmeti, ki spodbujajo otrokovo ustvarjalnost ter pridobivanje novega znanja in spretnosti.
Kaj je še značilno za šolo montessori?
- odstotnost opominov in kazni
- ustrezna uporaba pohval, ki ne sme povzročiti, da bi bil otrok odvisen od pohvale.
- načelo "deljene odgovornosti" (otrok dobi svobodo šele takrat, ko jo je sposoben ustrezno obvladati).
- možnost izbire učnega gradiva in delovnega mesta
- razumevanje napak kot nujnosti za poglobljeno učenje
- "pripravljeno okolje" v učilnici montessori, ki upošteva razvoj učencev in njihove sposobnosti.
Če želite otroka pripraviti na vstop v šolo z učnim načrtom montessori, izberite igre in igrače, ki spoštujejo otrokovo osebnost. Naša ponudba iger in igrač tipa montessori je raznolika. Za konkretne nasvete si oglejte članek pripomočki in igrače montessori za vsako starost.